№ 2019/2
ПолітекономіяМАГАС Василь Марьянович1
1Львівський національний університет імені Івана Франка
Підприємництво та конкуренція – основні чинники розкриття економічного потенціалу суспільства
АНОТАЦІЯ ▼
Актуалізовано значення підприємницького знання та конкуренції для розкриття економічного потенціалу суспільства, а також розглянуто причини, що обмежують розвиток підприємництва та конкуренції в Україні. Через призму австрійської економічної школи висвітлено особливості підприємницького знання, природу підприємницької діяльності, координуючу роль підприємництва та конкуренції, роль конкуренції у відкритті неявного знання, нескінченний характер підприємницьких відкриттів, практичну неможливість навчання підприєм-ництву. Розкрито прогнозну функцію підприємництва. Підкреслено неможливість точних наукових передбачень, у тому числі на основі застосування математичних методів, що зумовлено постійною мінливістю ринкового середовища внаслідок невпинної підприємницької діяльності. Зважаючи на те, що підприємництво та конкуренція за своєю природою мають нескінченний потенціал розвитку, акцентується, що, якщо цього не спостерігається, причини потрібно вбачати не у відсутності внутрішніх та/чи зовнішніх позитивних стимулів, а в наявності зовнішніх негативних чинників, що їх обмежують та/чи пригнічують. Ці негативні чинники поділяються на умовно природні, або об’єктивно зумовлені, та умовно штучні, або сформовані. Враховуючи, що можливості щодо усунення чи пом’якшення об’єктивних чинників через заходи економічної політики є обмеженими або малоефективними, доводиться, що спеціальним за-вданням економічної політики може бути лише зменшення штучних обмежень. Адже вони прямо зумовлені діяльністю органів державної влади та/або є наслідком домінуючих у суспільстві ідей, цінностей та норм поведінки. Тому політиці стимулювання та/чи спрямування розвитку підприємництва протиставлено політику мінімізації впливу чинників, які зумовлені тими заходами держаної політики, що зменшують чи спотворюють мотивацію до здійснення підприємницької діяльності.
Ключові слова: підприємництво, конкуренція, підприємницьке знання, економічна політика, австрійська економічна школа
Стаття російською мовою (cтор. 44 - 56) | Завантажити | Завантажень : 335 |
Стаття українською мовою (cтор. 44 - 56) | Завантажити | Завантажень : 431 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
1. Кирцнер И. (2010). Конкуренция и предпринимательство. Челябинск: Социум. 272 с.
2. Мескон М.Х., Альберт М., Хедоури Ф. (1992). Основы менеджмента. Москва: Дело. 702 с.
3. Мизес Л. фон. (2012). Человеческая деятельность: трактат по экономической теории. Челябинск: Социум. 878 с.
4. Найт Ф. (1994). Понятия риска и неопределённости. THESIS. Вып. 5. С. 12–28.
5. Роббинс Л. (1993). Предмет экономической науки. THESIS. Вып. 1. С. 10–23. doi:
https://doi.org/10.1007/978-1-349-17510-9_1">doi.org/10.1007/978-1-349-17510-9_1">https://doi.org/10.1007/978-1-349-17510-9_1
6. Уэрта де Сото Х. (2009). Австрийская экономическая школа: рынок и предпринимательское творчество. Челябинск: Социум. 202 с.
7. Хайек Ф. (1991). Безработица и денежная политика. Правительство как генератор "делового цикла". Экономические науки. № 12. С. 39–90.
8. Хайек Ф. (1989). Конкуренция как процедура открытия. Мировая экономика и международные отношения. № 12. С. 6-14.
9. Шумпетер Й. А. (2008). Теория экономического развития. Москва: Директмедиа Паблишинг. 356 с.
10. Kirzner Izrael M. (1997). Entrepreneurial Discovery and the Competitive Market Process: An Austrian Approach. Journal of Economic Literature. Vol. XXXV (March). P. 60-85.