.
Увійти 
|
НА ГОЛОВНУ |
№ 3/2020
1ДУ Інститут економіки та прогнозування НАН України
Конфуціанство і протестантизм: перспективи трансцивілізаційної конвергенції «Схід – Захід»
Ekon. teor. 2020; 3:65-82 | https://doi.org/10.15407/etet2020.03.065 |
АНОТАЦІЯ ▼
Загострення боротьби за глобальне лідерство між США і Китаєм в умовах стрімкої глобалізації висунуло на передній план проблему порівняльного аналізу етико-ціннісних засад соціально-економічної динаміки, інноваційності та конкурентоспроможності євроатлантичної (передусім протестантської) спільности, з одного боку, і східноазійської (перш за все конфуціанської) – з іншого. Метою цього дослідження є компаративний аналіз релігійно-етичних систем конфуціанства і протестантизму з точки зору їхніх конкурентних переваг, відповідності інтересам глобального економічного лідерства та взаємної адаптивності. У роботі застосовано міждисциплінарний підхід, методи синергетичного, цивілізаційного та світ-системного аналізу. Обґрунтовано, що модернізаційний потенціал й ментально-ціннісна сумісність протестантського і конфуціанського світів набагато вище, ніж протестантського і пострадянсько-євразійського. Визначено ключові відповідності етико-ціннісних принципів та мотивацій протестантської і конфуціанської культур в їх генетиці, історичній динаміці та сучасному вимірі. Показано, що такі основоположні принципи сучасного західного суспільства, як плюралізм і верховенство права, мають свої традиційні відповідності, хоча і в перетвореній формі, серед головних цінностей китайської і, географічно ширше, конфуціанської соціальної культу-ри. Тому нинішня тенденція повернення Китаю до свого культурного коріння, все більш активного звернення його партійно-державного керівництва до конфуціанської етики не лише не заважає процесу модернізації та руху країни до глобального фінансово-економічного лідерства, але, навпаки, сприяє зазначеним процесам. У цьому плані перспективи раціональної конвергенції цінностей Сходу і Заходу, передусім протестантизму і конфуціанства, в рамках нової глобалізованої цивілізації майбутнього видаються досить вірогідними.
Ключові слова:дихотомія "Схід ? Захід", конфуціанство, протестантизм, глобальне лідерство, конвергенція
Стаття російською мовою (cтор. 65 - 82) | Завантажити | Завантажень : 128 |
Стаття українською мовою (cтор. 65 - 82) | Завантажити | Завантажень : 159 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Вебер М. (1990). Протестантская этика и дух капитализма. М. Вебер. Избранные произведения. Москва: Прогресс. С. 61‒272.
3. Вебер М. (2009). Конфуцианство и пуританизм. Личность. Культура. Обще-ство. Том IX. Вып. 3 (№ 50). С. 24‒43.
4. Геєць В. М. (2006). Стратегія інновативно-інноваційного розвитку. Україна у вирі економіки знань. Київ: Основа. С. 287‒352.
5. Головаха Е. И. (2013). Ценностные основания и барьеры модернизации в Украине. Варіації модерну та модернізації: український соціум в контексті глобальних процесів: матеріали міжнар. наук.-практ. конфер. (м. Київ, 28–29 листопада 2013 р.). Київ: Талком, 2013. С. 28‒30.
6. Гумилёв Л. Н. (1967). Несторианство и Древняя Русь. Доклад на заседании отделения этнографии Всесоюзного Географического Общества 15 октября 1964 г. ВГО. Доклады отделения этнографии. Вып. 5. С. 5.
7. Даньшин А. В. (2013). Конфуцианство и деловая этика купечества традиционного Китая. Философия права. № 3. С. 28–32.
8. Еко У. (2016). Вступ до античності. Еко У. (ред.). Історія європейської цивілізації. Близький Схід. Харків: Фоліо. С. 17‒41.
9. Жуков Д. С., Лямин С. К. (2011). Фрактальное моделирование социально-политических феноменов и процессов. Pro Nunc. Современные политические процессы. № 1(10). C. 161‒171.
10. Конфуций. (2011). Луньюй. Изречения. Москва: АСТ. 416 с.
11. Колодко Г. В. (2018). Соціалізм чи капіталізм? Tertium datur. Економіка і прогнозування. № 1. С. 7‒36. doi.org/10.15407/eip2018.01.007
12. Ли Куан Ю. (August 18, 2011). Нам не нужны их деньги или их проповедники. Наша форма ислама не обращается к прошлому: интервью. Бизнес Online. URL: www.business-gazeta.ru/article/45104
13. Лотман Ю. М. (2000). Семиосфера: Культура и взрыв. Внутри мыслящих ми-ров. Санкт-Петербург: Искусство-СПБ. 704 с.
14. Малявин В. В. (2005). Китай управляемый. Старый добрый Китай. Москва: Европа. 302 с.
15. Марков Л. (2003). Система дуальных противоположностей Инь ‒ Ян в сравнительном освещении. Восток. № 5. С. 17‒31.
16. Петровский В. (2017). Как изменится китайский коммунизм? Газета.Ru. 16.10.2017. URL: www.gazeta.ru/politics/video/2017/10/16/-10945718/kak_izmenitsya_kitaiskii_kommunizm.shtml
17. Ратцингер Й. (2006). Чем держится мир. Дополитические моральные основы либерального государства. Ю. Хабермас, Й. Ратцингер (Бенедикт XVI). Диалектика секуляризации. О разуме и религии. Mосква: Библейско-богословский институт св. апостола Андрея. С. 77‒107.
18. Русанова И. А. (2017). Интеграция междисциплинарных направлений при изучении элементов фрактальной геометрии. Самарский научный вестник. Т. 6. № 4 (21). С. 246–251.
19. Сиденко В. Р. (2008). Глобализация ‒ европейская интеграция ‒ экономическое развитие: украинская модель: 2 т. Том 1. Глобализация и экономическое развитие. Киев: Феникс. 376 с.
20. Тарасевич В. (2019). Давньосхідні цивілізації і типи суспільної еволюції: теоретичне резюме і методологічні ремарки. Економічна теорія. № 1. С. 43‒70. doi.org/10.15407/etet2019.01.043
21. Узланер Д. (2015). Диалог науки и религии: взгляд с позиций современных теорий демократии. Государство, религия, церковь в России и за рубежом. № 33(1). С. 136‒163.
22. Фомина М. Р. (2016). История философии хозяйства: хозяйственная этика протестантизма и конфуцианства. Философия хозяйства. Альманах Центра общественных наук и экономического факультета МГУ имени М. В. Ломоносова. 2016. № 1. С. 91‒103.
23. Хабермас Ю. (2006). Дополитические основы демократического государства? Ю. Хабермас, Й. Ратцингер (Бенедикт XVI). Диалектика секуляризации. О разуме и религии. Москва: Библейско-богословский институт св. апостола Андрея. С. 39‒75.
24. Штирнер М. (1845). Единственный и его собственность. URL: ru.theanarchistlibrary.org/library/maks-shtirner-edinstvennyj-i-ego-sobstvennost
25. Albrecht, M. (1985). Einleitung. In C. Wolff. Oratio de Sinarum philosophia practica. Rede über die praktische Philosophie der Chinesen. Hamburg: Felix Meiner Verlag. S. IX‒LXXIX.
26. Atkins, R., Tetlow, G. (June 5, 2016). Switzerland votes against state-provided basic income. Financial Times. URL: www.ft.com/content/002af908-2b16-11e6-a18d-a96ab29e3c95
27. Beard, Ch. A., Beard, M. R. (1939). America in Midpassage, vol. 1. New York: The Macmillan Co. 500 p.
28. Bendix, R. (1977). Max Weber: an intellectual portrait. Berkely, Los Angeles, London: University of California Press, 1977. 573 p.
29. Berkelhach van der Sprenkel, O.P.N. (1996). The Chinese Civil Service. East Asian History. No. 11, 17‒32.
30. Buckley, Ch. (October 12, 2014a). Leader Taps Into Chinese Classics in Seeking to Cement Power. The New York Times. P. A15.
31. Buckley, Ch. (August 27, 2014b). Xi Jinping the Hidden Star of a TV Series About Deng Xiaoping. The New York Times. Sinosphere. URL: sinosphere.blogs.nytimes.com/2014/08/27/xi-jinping-the-hidden-star-of-a-tv-series-about-deng-xiaoping
32. Buss, A. E. (1985). Introduction. In A.E. Buss (Ed.). Max Weber in Asian Studies. Leiden, Netherlands: E. J. Brill. P. 1–7.
33. Christian, D. (2011). Maps of Time: An Introduction to Big History. Berkeley & Los Angeles; London: University of California Press. 672 p.
34. DeGlopper, D. R. (1995). Lukang: Commerce and Community in a Chinese City. Albany, NY: SUNY Press. 296 p.
35. Fukuyama, F. (1995). Confucianism and Democracy. Journal of Democracy. Vol. 6. # 2. P. 20–33. doi.org/10.1353/jod.1995.0029
36. Fukuyama, F. (October 31, 2017). Political Consequences of the Protestant Reformation, Part I. The American Interest. URL: www.the-american-interest.com/2017/10/31/political-consequences-protestant-reformation-part/
37. Grudem, W., Asmus, B. (2013). The poverty of nations: a sustainable solution. Wheaton, IL: Crossway. 400 p.
38. Herder, J. G. (1971). Briefe zur Beförderung der Humanität. 2 Bände. Band 1. Berlin und Weimar: Aufbau-Verlag. S. 137‒205.
39. Landes, D. S. (1996). The wealth and poverty of nations: why some are so rich and some so poor. New York, London: W. W. Norton & Company. xxi + 650 p.
40. Magistad, M. K. (May 5, 2017). If money can’t buy happiness, many Chinese now seek spiritual meaning. PRI. URL: www.pri.org/stories/2017-05-05/if-money-cant-buy-happiness-many-chinese-now-seek-spiritiual-meaning
41. Qiao, Zhao-hong. (2017). Culture Crisis and Culture Self-confidence. Cultural and Religious Studies. Vol. 5. No. 8, 493‒497. doi.org/10.17265/2328-2177/2017.08.005
42. Robertson, H. M. (1933). Aspects of the Rise of Economic Individualism: a Criticism of Max Weber and his School. Cambridge: University Press; New York: Macmillan Company. 1933. xvi + 223 p.
43. Rozman, G. (May 21, 2018). Synopsis of the 2018 Asan Plenum: “Illiberal Interna-tional Order”. The Asan Forum. URL: www.theasanforum.org
44. Song, Young-gil. (January 14, 2018). Stronger ties with China, Russia will promote peace. The Korea Times. URL: m.koreatimes.co.kr
45. Terrill, R. (2003). The New Chinese Empire – and what it means for the United States. New York, NY: Basic Books. 384 p.
46. Trescott, P. B. (1994). Henry George, Sun Yat-Sen and China: More than Land Policy Was Involved. The American Journal of Economics and Sociology. Vol. 53. No. 3. P. 363-375.
doi.org/10.1111/j.1536-7150.1994.tb02606.x
47. Twitchett, D. C. (1968). Merchant, Trade and Government in Late T`ang. Asia Major. Vol. XIV. Part 1. P. 63–95.
48. Wang, D. (September 5, 2007). Benjamin Franklin and Chinese Civilization. Reset DOC (Dialogue on Civilizations). Milan, Italy. URL: www.resetdoc.org/story/benjamin-franklin-and-chinese-civilization/
49. Yang, C. K. (1961). Religion in Chinese Society: A Study of Contemporary Social Functions of Religion and Some of Their Historical Factors. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press. 473 p.
№ 4/2023
1ДУ Інститут економіки та прогнозування НАН України
Ціннісна мотивація праці: східноазійський досвід
Ekon. teor. 2023; 4:72-104 | https://doi.org/10.15407/etet2023.04.000 |
АНОТАЦІЯ ▼
У статті досліджується досвід ціннісної мотивації праці у модернізованих східноазійських суспільствах та економіках конфуціанської традиції. Розглянуто онтологічні, антропологічні, цивілізаційно-культурні, соціально-психологічні, політекономічні та прикладні (на кейсах сучасних Японії та Китаю) аспекти зазначеної проблеми. Проведено міждисциплінарний аналіз світоглядних та ціннісних засад мотивації праці, характерних особливостей трудової та корпоративної етики країн конфуціанської традиції, що сприяли феноменальному успіху їх повоєнної реконструкції, економічної та соціальної модернізації. Застосовано розроблений автором фрактально-синергетичний метод, інструментарій соціальної філософії, політичної економії, психології, теорії модернізації. Показано, що сучасне мислення (й відповідна ціннісна мотивація) типової західної людини, яке ґрунтується на дихотомії індивідуального "Я" та світу зо-внішнього, виявляється суттєво більш консервативним та резистентним щодо Четвертої промислової революції, пов'язаної з широким впровадженням штучного інтелекту та розмиттям граней між неорганічною, живою та цифровою реальностями, ніж традиційно холістична свідомість Китаю і "конфуціанських тигрів", яка сприймає природу, суспільство та людину в органічній єдності. Цей феномен різко контрастує з епохами перших трьох промислових революцій, коли саме Захід, передусім протестантський, був безперечним глобальним лідером технологічного прогресу, запровадження інновацій та інтенсивного зростання продуктивності праці. Доведено, що у нових індустріальних країнах Східної Азії реформоване та модернізоване конфуціанство фактично виступає консолідуючою позитивною громадянською релігією та ціннісно-мотиваційним драйвером динамічного соціально-економічного розвитку. Оцінюється релевантність східноазійського досвіду ціннісної мотивації праці в контексті процесів трансформації соцієтальних цінностей в Україні та імперативів повоєнної відбудови української економіки. Виснується, що притаманна східноазійським країнам комунітарно-солідаристська система трудової етики має значний потенціал для імплементації в Україні.
Ключові слова:Східна Азія, соціальні цінності, конфуціанство, трудова етика, мотивація, система довічного найму, технорелігія
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Дембіцький С. (2022). Установки щодо соцієтальних цінностей під час вій-ни: ліберально-демократичний вектор розвитку України. Українське суспільство в умовах війни. 2022 : кол. монографія / за ред. Є. Головахи, С. Макеєва. Київ: Інсти-тут соціології НАН України. С. 274-283. URL: i-soc.com.ua/assets/files/monitoring/maket-vijna...2022dlya-tipografiivse.pdf
3. Колодко Г. В. (2018). Соціалізм чи капіталізм? Tertium datur. Економіка і прогнозування. № 1. С. 7‒36. doi.org/10.15407/eip2018.01.007
4. Кретов П. В., Кретова О. І. (2021). Постнеоконфуціанство і глобалізм: коре-ляція філософії та ідеології в сучасному Китаї. Китаєзнавчі дослідження. № 2. С. 7–18. doi.org/10.51198/chinesest2021.02.007
5. Маматова Т. (2023). Упровадження принципів безупинного вдосконалення і японське економічне диво: виклики для України. Відбудова для розвитку: зару-біжний досвід та українські перспективи : міжнародна колективна монографія / [редколегія, голова – д.е.н. В.В. Небрат]; НАН України, ДУ "Ін-т екон. та прогнозув. НАН України". Київ. С. 309–322. URL: ief.org.ua/wp-content/uploads/2023/08/Reconstruction-for-development.pdf
6. Орлова Т. (15 квітня 2016). А ви знаєте, що таке меритократія? Дзеркало тижня. URL: zn.ua/ukr/SOCIUM/a-vi-znayete-scho-take-meritokratiya-.html
7. Павленко Ю. В. (2002). История мировой цивилизации. Философский ана-лиз. Киев: Феникс. 760 с.
8. Піляєв І. (2020). Соціальні чинники подолання дивергенції економік України і ЄС: тренди та виклики для національного врядування. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Економіка. № 20. С. 5–17. DOI 10.34079/2226-2822-2020-10-20-5-17
9. Піляєв І. С. (2021). Фрактальна каузальність політичних процесів та конф-ліктів на пострадянському просторі: постнекласичний погляд. Філософські аспе-кти дослідження каузальності в соціально-гуманітарній сфері : монографія / О. М. Єременко, О. В. Соловйов, І. С. Піляєв та ін.; за ред. О. М. Єременка. Одеса: Видавничий дім "Гельветика". С. 91-128.
10. Соловьёв В. (1895). Конт Огюст. Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона. т. XVI. СПб.: Брокгауз-Ефрон. С. 121–136.
11. Сорокин, П. (1992). Кризис нашего времени. Человек. Цивилизация. Об-щество. Москва: Политиздат. 543 с.
12. Тарасевич В. М. (2016). "Багатство народів" Адама Сміта й підвалини по-літичної економії. Проблеми економіки та політичної економії. № 1. С. 5–16.
13. Харарі, Ю. Н. (2019). Homo Deus. За лаштунками майбутнього: пер. з англ. О. Дем’янчука; 2-ге видання. Київ: Форс Україна. 512 c.
14. Шестаковський О. П., Білоус Є. В. (2015) Базові культурні особливості українського суспільства і можливості їх використання для соціально-економічного розвитку: наукова доповідь (ред. О. М. Балакірєва). Київ: НАН Украї-ни, Державна установа "Інститут економіки та прогнозування НАН України". 36 с.
15. Яременко О. Л. (2023). Ціннісно-інституційні модальності національно вкоріненого розвитку. Соцієтальні трансформації в Україні під час гібридної вій-ни та повоєнної реконструкції: збірник наукових праць за результатами міжна-родного науково-практичного семінару (м. Київ, 9 червня 2023 р.). Київ: ДУ "Інсти-тут економіки та прогнозування НАН України". С. 28-33. URL: ief.org.ua/wp-content/uploads/2023/08/Sotsiietal'ni-transformatsii-v-Ukraini.pdf
16. Allen G. C. (1958). Japan's economic recovery. London: Oxford University Press. XI, 215 p.
17. Arrighi G. (2008). Adam Smith in Beijing. Lineages of the Twenty-first Century. London, New York: Verso. 418 p.
18. Bartelme D., Costinot А., Donaldson D., Rodriguez-Clare А. (November 2021). The Textbook Case for Industrial Policy: Theory Meets Data. MIT Economics Working Paper. 92 р. URL: dave-donaldson.com/wp-content/uploads/BCDR.pdf
19. Becker G. S. (1976). The Economic Approach to Human Behavior. Chicago; London: The University of Chicago Press. 320 p. doi.org/10.7208/chicago/9780226217062.001.0001
20. Bellah R. N. (1991). Beyond Belief: Essays on Religion in a Post-Traditionalist World. University of California Press. 320 p. doi.org/10.1525/9780520911123
21. Clark R. (1988). The Company as Family: Historical Background. In Okimoto D. I., Rohlen Th. P. (Eds.). Inside the Japanese System. Readings on Contemporary Society and Political Economy. Stanford, CA: Stanford University Press. Pp. 103–105.
22. Deming W. E. (2013). The Essential Deming: Leadership Principles from the Father of Quality. Ed. by J. Orsini. New York: McGrow-Hill. 336 p.
23. Dutta S., Lanvin B. et al. (2022). Global Innovation Index 2022. What is the future of innovation-driven growth? World Intellectual Property Organization. URL: www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo-pub-2000-2022-en-main-report-global-innovation-index-2022-15th-edition.pdf
24. Foster J. B. (2023). Marxian Ecology, East and West: Joseph Needham and a Non-Eurocentric View of the Origins of China’s Ecological Civilization. International Critical Thought. Vol. 13. Issue 2. Pp. 155–165. doi.org/10.1080/21598282.2023.2207411
25. Fukuyama F. (1995). Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity. New York: Free Press. 1995. 457 p.
26. Havens G. R. (December 1925). The Nature Doctrine of Voltaire. PMLA (the journal of the Modern Language Association of America). Vol. 40. Issue 4. Pp. 852–862. doi.org/10.2307/457525
27. Heilbroner R. L., Boettke P. J. (n. d.), the Editors of Encyclopaedia Britannica. Problems with socialism. Encyclopaedia Britannica. URL: www.britannica.com/topic/economic-system/Problems-with-socialism
28. Henrich J., Heine S. J., Norenzayan A. (2010). The weirdest people in the world? Behavioral and Brain Sciences. Vol. 33. Issue 2–3. Pp. 61–83. doi.org/10.1017/S0140525X0999152X
29. Kim K.-D. (2017). Confucianism and Modernization in East Asia. Critical Reflections. Singapore: Palgrave Macmillan. 290 p.
30. Kim S. (2015). Introduction. In Kim S. (Ed.). Confucianism, Law, and Democracy in Contemporary Korea. London & New York: Rowman & Littlefield Publishers. Pp. 5–24.
31. Kim U. (2006) Confucianism, Democracy, and the Individual in Korean Modernization. In Chang Y.-Sh., Lee S. H. (Eds.). Transformations in Twentieth Century Korea. London & New York: Routledge. Pp. 221–245.
32. Kim U. (2011) Universal Ethic in the Globalizing World: Accommodation, Rights and Human Values. In: Proceedings of the 1st World Humanities Forum. Busan Metropolitan City: World Humanities Forum. Pp. 11–30.
33. Kistersky L., Marmazov V., Piliaiev I. (2021). Modernization of South Korea: Origins, Achievements, and the Experience for Ukraine. Economy of Ukraine. No. 9 (718). Pp. 41–60. doi.org/10.15407/economyukr.2021.09.041
34. Krasodomski A. (2023, September 29). From risk to revolution: How AI can revive democracy. Chatham House. URL: www.chathamhouse.org/publications/the-world-today/2023-10/risk-revolution-how-ai-can-revive-democracy
35. Lee J. (2015). Confucianism and the Meaning of Liberalism in Contemporary Korean Legal System. In Kim S. (Ed.). Confucianism, Law, and Democracy in Contemporary Korea. London & New York: Rowman & Littlefield Publishers. Pp. 149–172.
36. Lin J. Y. (2012). New Structural Economics: A Framework for Rethinking Development and Policy. Washington, DC: World Bank. 371 p. URL: openknowledge.worldbank.org/handle/10986/2232/ doi.org/10.1596/978-0-8213-8955-3
37. Ma D. (2019). Economic Change in East Asia from the Seventeenth to the Twentieth Century. In Roy T., Riello G. (Eds.). Global Economic History. London: Bloomsbury Academic. Pp. 287–298.
38. Maslej N., Fattorini L., Brynjolfsson, E., Etchemendy J., Ligett K., Lyons T. … Perrault R. (April 2023). The AI Index 2023 Annual Report. Stanford, CA: AI Index Steering Committee, Institute for Human-Centered AI, Stanford University. 386 p. URL: aiindex.stanford.edu/wp-content/uploads/2023/04/HAI_AI-Index-Report_2023.pdf
39. Maslow A. H. (1970, [1954]). Motivation and Personality. New York, NY: Harper & Row. 369 p.
40. McClelland D. C. (2015). Psychoanalysis And Religious Mysticism. Mansfield Centre, CT: Martino Publishing, 34 p.
41. Monnot M. J., Beehr T. A. (2022). The Good Life Versus the "Goods Life": An Investigation of Goal Contents Theory and Employee Subjective Well-Being Across Asian Countries. Journal of Happiness Studies. Vol. 23. Pp. 1215–1244. doi.org/10.1007/s10902-021-00447-5
42. Moriguchi Ch., Ono H. (2017). Japanese lifetime employment: a century’s perspective. In Blomström M., La Croix S. (Eds.). Institutional Change in Japan. New York: Routledge. Pp. 152–176.
42. Morishima M. (1988). Confucianism as a Basis for Capitalism. In Okimoto, D. I., Rohlen Th. P. (Eds.). Inside the Japanese System. Readings on Contemporary Society and Political Economy. Stanford, CA: Stanford University Press. Pp. 36–38.
43. Nakane Ch. (1988). Hierarchy in Japanese Society. In Okimoto D. I., Rohlen Th. P. (Eds.). Inside the Japanese System. Readings on Contemporary Society and Political Economy. Stanford, CA: Stanford University Press. Pp. 8–14.
44. Petrova I. (2020). Metamodernism as a Concept of Cultural Studies. Issues in Cultural Studies. No. 36. Pp. 14–23. DOI: doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221039
45. Piliaiev I. (2020). Protestantism and Science in the Globalized Worldview of the Future. In Kistersky L., Romanenko O. (Sci. Eds.). Reformation: The Success of Europe and a Chance for Ukraine. Prague: Coretex CZ SE. Pp. 202–213.
46. Ren H. (2010). The Neoliberal State and Risk Society: The Chinese State and the Middle Class. Telos. No. 151. Pp. 105–128. doi.org/10.3817/0610151105
47. Robson D. (2017a, January 19). How East and West think in profoundly different ways. BBC Future. URL: www.bbc.com/future/article/20170118-how-east-and-west-think-in-profoundly-different-ways
48. Robson D. (2017b, January 26). The ‘untranslatable’ emotions you never knew you had. BBC Future. URL: www.bbc.com/future/article/20170126-the-untranslatable-emotions-you-never-knew-you-had
49. Rosemont Jr. H. (1988). Why Take Rights Seriously? A Confucian Critique. In Rouner L. S. (Ed.). Human Rights and the World’s Religions. Notre Dame: University of Notre Dame Press. Pp. 167–182.
50. Schwab K. (2017). The Fourth Industrial Revolution. New York: Crown Publishing Group. 192 p.
51. Smith A. (2008 [1776]). An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations: A Selected Edition. Ed. by K. Sutherland. Oxford: Oxford Paperbacks. Reprint Edition. 688 p.
52. Solé-Farràs J. (2008). Harmony in Contemporary New Confucianism and in Socialism with Chinese Characteristics. China Media Research. Vol. 4. Issue 4. Pp. 14–24.
53. Sugihara K. (2003). The East Asian Path of Economic Development: A Long-Term Perspective. In Arrighi G., Hamashita T., Seldon M. (Eds.). The Resurgence of East Asia: 500, 150 and 50 Years Perspectives. London and New York: Routledge. Pp. 78–123.
54. Swartz D. (1998) Culture & Power: The Sociology of Pierre Bourdieu. Chicago: University of Chicago Press. 333 p. doi.org/10.7208/chicago/9780226161655.001.0001
55. Takahashi R. (2022, November 01) The origins of income equality with a small government in Japan: An analysis of the formation of Japanese-style income policy in 1975. Contemporary Japan. DOI: 10.1080/18692729.2022.2137757
56. Takeo D. (1988). Dependency in Human Relationships. In Okimoto D. I., Rohlen Th. P. (Eds.). Inside the Japanese System. Readings on Contemporary Society and Political Economy. Stanford, CA: Stanford University Press. Pp. 20-25.
57. Timasheff N. S. (1974, [1939]). An Introduction to the Sociology of Law. Westport, Connecticut: Greenwood Press. 418 p.
58. Uchino T. (1983). Japan’s Postwar Economy: An Insider’s View of Its History and Its Future. Transl. by M. A. Harbison. Tokyo, New York, & San Francisco: Kodansha International Ltd. 286 p.
59. Vogel E. (2004). The Rise of China and the Changing Face of East Asia. Asia-Pacific Review. Vol. 11. Issue 1. Pp. 46–57. doi.org/10.1080/13439000410001687742
60. Watson B. (Transl.) (2007). The Analects of Confucius. New York: Columbia University Press. 176 p.
61. Yu V. (2023, March 11). 'A defeated person': sidelined by Xi, China's Li Keqiang bows out as premier. The Guardian. URL: www.theguardian.com/world/2023/mar/11/a-defeated-person-sidelined-by-xi-chinas-li-keqiang-bows-out-as-premier
1ДУ Інститут економіки та прогнозування НАН України
Ціннісна мотивація праці: східноазійський досвід
Ekon. teor. 2023; 4:72-104 |
АНОТАЦІЯ ▼
У статті досліджується досвід ціннісної мотивації праці у модернізованих східноазійських суспільствах та економіках конфуціанської традиції. Розглянуто онтологічні, антропологічні, цивілізаційно-культурні, соціально-психологічні, політекономічні та прикладні (на кейсах сучасних Японії та Китаю) аспекти зазначеної проблеми. Проведено міждисциплінарний аналіз світоглядних та ціннісних засад мотивації праці, характерних особливостей трудової та корпоративної етики країн конфуціанської традиції, що сприяли феноменальному успіху їх повоєнної реконструкції, економічної та соціальної модернізації. Застосовано розроблений автором фрактально-синергетичний метод, інструментарій соціальної філософії, політичної економії, психології, теорії модернізації. Показано, що сучасне мислення (й відповідна ціннісна мотивація) типової західної людини, яке ґрунтується на дихотомії індивідуального "Я" та світу зовнішнього, виявляється суттєво більш консервативним та резистентним що-до Четвертої промислової революції, пов'язаної з широким впровадженням штучного інтелекту та розмиттям граней між неорганічною, живою та цифровою реальностями, ніж традиційно холістична свідомість Китаю і "конфуціанських тигрів", яка сприймає природу, суспільство та людину в органічній єдності. Цей феномен різко контрастує з епохами перших трьох промислових революцій, коли саме Захід, передусім протестантський, був безперечним гло-бальним лідером технологічного прогресу, запровадження інновацій та інтен-сивного зростання продуктивності праці. Доведено, що у нових індустріальних країнах Східної Азії реформоване та модернізоване конфуціанство фактично виступає консолідуючою позитивною громадянською релігією та ціннісно-мотиваційним драйвером динамічного соціально-економічного розвитку. Оцінюється релевантність східноазійського досвіду ціннісної мотивації праці в контексті процесів трансформації соцієтальних цінностей в Україні та імперативів повоєнної відбудови української економіки. Виснується, що притаманна східноазійським країнам комунітарно-солідаристська система трудової етики має значний потенціал для імплементації в Україні.
Ключові слова:Східна Азія, соціальні цінності, конфуціанство, трудова етика, мотивація, система довічного найму, технорелігія
Стаття українською мовою (cтор. 72 - 104) | Завантажити | Завантажень : 36 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Дембіцький С. (2022). Установки щодо соцієтальних цінностей під час вій-ни: ліберально-демократичний вектор розвитку України. Українське суспільство в умовах війни. 2022 : кол. монографія / за ред. Є. Головахи, С. Макеєва. Київ: Інсти-тут соціології НАН України. С. 274-283. URL: i-soc.com.ua/assets/files/monitoring/maket-vijna...2022dlya-tipografiivse.pdf
3. Колодко Г. В. (2018). Соціалізм чи капіталізм? Tertium datur. Економіка і прогнозування. № 1. С. 7‒36. doi.org/10.15407/eip2018.01.007
4. Кретов П. В., Кретова О. І. (2021). Постнеоконфуціанство і глобалізм: коре-ляція філософії та ідеології в сучасному Китаї. Китаєзнавчі дослідження. № 2. С. 7–18. doi.org/10.51198/chinesest2021.02.007
5. Маматова Т. (2023). Упровадження принципів безупинного вдосконалення і японське економічне диво: виклики для України. Відбудова для розвитку: зару-біжний досвід та українські перспективи : міжнародна колективна монографія / [редколегія, голова – д.е.н. В.В. Небрат]; НАН України, ДУ "Ін-т екон. та прогнозув. НАН України". Київ. С. 309–322. URL: ief.org.ua/wp-content/uploads/2023/08/Reconstruction-for-development.pdf
6. Орлова Т. (15 квітня 2016). А ви знаєте, що таке меритократія? Дзеркало тижня. URL: zn.ua/ukr/SOCIUM/a-vi-znayete-scho-take-meritokratiya-.html
7. Павленко Ю. В. (2002). История мировой цивилизации. Философский ана-лиз. Киев: Феникс. 760 с.
8. Піляєв І. (2020). Соціальні чинники подолання дивергенції економік України і ЄС: тренди та виклики для національного врядування. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Економіка. № 20. С. 5–17. DOI 10.34079/2226-2822-2020-10-20-5-17
9. Піляєв І. С. (2021). Фрактальна каузальність політичних процесів та конф-ліктів на пострадянському просторі: постнекласичний погляд. Філософські аспе-кти дослідження каузальності в соціально-гуманітарній сфері : монографія / О. М. Єременко, О. В. Соловйов, І. С. Піляєв та ін.; за ред. О. М. Єременка. Одеса: Видавничий дім "Гельветика". С. 91-128.
10. Соловьёв В. (1895). Конт Огюст. Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона. т. XVI. СПб.: Брокгауз-Ефрон. С. 121–136.
11. Сорокин, П. (1992). Кризис нашего времени. Человек. Цивилизация. Об-щество. Москва: Политиздат. 543 с.
12. Тарасевич В. М. (2016). "Багатство народів" Адама Сміта й підвалини по-літичної економії. Проблеми економіки та політичної економії. № 1. С. 5–16.
13. Харарі, Ю. Н. (2019). Homo Deus. За лаштунками майбутнього: пер. з англ. О. Дем’янчука; 2-ге видання. Київ: Форс Україна. 512 c.
14. Шестаковський О. П., Білоус Є. В. (2015) Базові культурні особливості українського суспільства і можливості їх використання для соціально-економічного розвитку: наукова доповідь (ред. О. М. Балакірєва). Київ: НАН Украї-ни, Державна установа "Інститут економіки та прогнозування НАН України". 36 с.
15. Яременко О. Л. (2023). Ціннісно-інституційні модальності національно вкоріненого розвитку. Соцієтальні трансформації в Україні під час гібридної вій-ни та повоєнної реконструкції: збірник наукових праць за результатами міжна-родного науково-практичного семінару (м. Київ, 9 червня 2023 р.). Київ: ДУ "Інсти-тут економіки та прогнозування НАН України". С. 28-33. URL: ief.org.ua/wp-content/uploads/2023/08/Sotsiietal'ni-transformatsii-v-Ukraini.pdf
16. Allen G. C. (1958). Japan's economic recovery. London: Oxford University Press. XI, 215 p.
17. Arrighi G. (2008). Adam Smith in Beijing. Lineages of the Twenty-first Century. London, New York: Verso. 418 p.
18. Bartelme D., Costinot А., Donaldson D., Rodriguez-Clare А. (November 2021). The Textbook Case for Industrial Policy: Theory Meets Data. MIT Economics Working Paper. 92 р. URL: dave-donaldson.com/wp-content/uploads/BCDR.pdf
19. Becker G. S. (1976). The Economic Approach to Human Behavior. Chicago; London: The University of Chicago Press. 320 p. doi.org/10.7208/chicago/9780226217062.001.0001
20. Bellah R. N. (1991). Beyond Belief: Essays on Religion in a Post-Traditionalist World. University of California Press. 320 p. doi.org/10.1525/9780520911123
21. Clark R. (1988). The Company as Family: Historical Background. In Okimoto D. I., Rohlen Th. P. (Eds.). Inside the Japanese System. Readings on Contemporary Society and Political Economy. Stanford, CA: Stanford University Press. Pp. 103–105.
22. Deming W. E. (2013). The Essential Deming: Leadership Principles from the Father of Quality. Ed. by J. Orsini. New York: McGrow-Hill. 336 p.
23. Dutta S., Lanvin B. et al. (2022). Global Innovation Index 2022. What is the future of innovation-driven growth? World Intellectual Property Organization. URL: www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo-pub-2000-2022-en-main-report-global-innovation-index-2022-15th-edition.pdf
24. Foster J. B. (2023). Marxian Ecology, East and West: Joseph Needham and a Non-Eurocentric View of the Origins of China’s Ecological Civilization. International Critical Thought. Vol. 13. Issue 2. Pp. 155–165. doi.org/10.1080/21598282.2023.2207411
25. Fukuyama F. (1995). Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity. New York: Free Press. 1995. 457 p.
26. Havens G. R. (December 1925). The Nature Doctrine of Voltaire. PMLA (the journal of the Modern Language Association of America). Vol. 40. Issue 4. Pp. 852–862. doi.org/10.2307/457525
27. Heilbroner R. L., Boettke P. J. (n. d.), the Editors of Encyclopaedia Britannica. Problems with socialism. Encyclopaedia Britannica. URL: www.britannica.com/topic/economic-system/Problems-with-socialism
28. Henrich J., Heine S. J., Norenzayan A. (2010). The weirdest people in the world? Behavioral and Brain Sciences. Vol. 33. Issue 2–3. Pp. 61–83. doi.org/10.1017/S0140525X0999152X
29. Kim K.-D. (2017). Confucianism and Modernization in East Asia. Critical Reflections. Singapore: Palgrave Macmillan. 290 p.
30. Kim S. (2015). Introduction. In Kim S. (Ed.). Confucianism, Law, and Democracy in Contemporary Korea. London & New York: Rowman & Littlefield Publishers. Pp. 5–24.
31. Kim U. (2006) Confucianism, Democracy, and the Individual in Korean Modernization. In Chang Y.-Sh., Lee S. H. (Eds.). Transformations in Twentieth Century Korea. London & New York: Routledge. Pp. 221–245.
32. Kim U. (2011) Universal Ethic in the Globalizing World: Accommodation, Rights and Human Values. In: Proceedings of the 1st World Humanities Forum. Busan Metropolitan City: World Humanities Forum. Pp. 11–30.
33. Kistersky L., Marmazov V., Piliaiev I. (2021). Modernization of South Korea: Origins, Achievements, and the Experience for Ukraine. Economy of Ukraine. No. 9 (718). Pp. 41–60. doi.org/10.15407/economyukr.2021.09.041
34. Krasodomski A. (2023, September 29). From risk to revolution: How AI can revive democracy. Chatham House. URL: www.chathamhouse.org/publications/the-world-today/2023-10/risk-revolution-how-ai-can-revive-democracy
35. Lee J. (2015). Confucianism and the Meaning of Liberalism in Contemporary Korean Legal System. In Kim S. (Ed.). Confucianism, Law, and Democracy in Contemporary Korea. London & New York: Rowman & Littlefield Publishers. Pp. 149–172.
36. Lin J. Y. (2012). New Structural Economics: A Framework for Rethinking Development and Policy. Washington, DC: World Bank. 371 p. URL: openknowledge.worldbank.org/handle/10986/2232/ doi.org/10.1596/978-0-8213-8955-3
37. Ma D. (2019). Economic Change in East Asia from the Seventeenth to the Twentieth Century. In Roy T., Riello G. (Eds.). Global Economic History. London: Bloomsbury Academic. Pp. 287–298.
38. Maslej N., Fattorini L., Brynjolfsson, E., Etchemendy J., Ligett K., Lyons T. … Perrault R. (April 2023). The AI Index 2023 Annual Report. Stanford, CA: AI Index Steering Committee, Institute for Human-Centered AI, Stanford University. 386 p. URL: aiindex.stanford.edu/wp-content/uploads/2023/04/HAI_AI-Index-Report_2023.pdf
39. Maslow A. H. (1970, [1954]). Motivation and Personality. New York, NY: Harper & Row. 369 p.
40. McClelland D. C. (2015). Psychoanalysis And Religious Mysticism. Mansfield Centre, CT: Martino Publishing, 34 p.
41. Monnot M. J., Beehr T. A. (2022). The Good Life Versus the "Goods Life": An Investigation of Goal Contents Theory and Employee Subjective Well-Being Across Asian Countries. Journal of Happiness Studies. Vol. 23. Pp. 1215–1244. doi.org/10.1007/s10902-021-00447-5
42. Moriguchi Ch., Ono H. (2017). Japanese lifetime employment: a century’s perspective. In Blomström M., La Croix S. (Eds.). Institutional Change in Japan. New York: Routledge. Pp. 152–176.
42. Morishima M. (1988). Confucianism as a Basis for Capitalism. In Okimoto, D. I., Rohlen Th. P. (Eds.). Inside the Japanese System. Readings on Contemporary Society and Political Economy. Stanford, CA: Stanford University Press. Pp. 36–38.
43. Nakane Ch. (1988). Hierarchy in Japanese Society. In Okimoto D. I., Rohlen Th. P. (Eds.). Inside the Japanese System. Readings on Contemporary Society and Political Economy. Stanford, CA: Stanford University Press. Pp. 8–14.
44. Petrova I. (2020). Metamodernism as a Concept of Cultural Studies. Issues in Cultural Studies. No. 36. Pp. 14–23. DOI: doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221039
45. Piliaiev I. (2020). Protestantism and Science in the Globalized Worldview of the Future. In Kistersky L., Romanenko O. (Sci. Eds.). Reformation: The Success of Europe and a Chance for Ukraine. Prague: Coretex CZ SE. Pp. 202–213.
46. Ren H. (2010). The Neoliberal State and Risk Society: The Chinese State and the Middle Class. Telos. No. 151. Pp. 105–128. doi.org/10.3817/0610151105
47. Robson D. (2017a, January 19). How East and West think in profoundly different ways. BBC Future. URL: www.bbc.com/future/article/20170118-how-east-and-west-think-in-profoundly-different-ways
48. Robson D. (2017b, January 26). The ‘untranslatable’ emotions you never knew you had. BBC Future. URL: www.bbc.com/future/article/20170126-the-untranslatable-emotions-you-never-knew-you-had
49. Rosemont Jr. H. (1988). Why Take Rights Seriously? A Confucian Critique. In Rouner L. S. (Ed.). Human Rights and the World’s Religions. Notre Dame: University of Notre Dame Press. Pp. 167–182.
50. Schwab K. (2017). The Fourth Industrial Revolution. New York: Crown Publishing Group. 192 p.
51. Smith A. (2008 [1776]). An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations: A Selected Edition. Ed. by K. Sutherland. Oxford: Oxford Paperbacks. Reprint Edition. 688 p.
52. Solé-Farràs J. (2008). Harmony in Contemporary New Confucianism and in Socialism with Chinese Characteristics. China Media Research. Vol. 4. Issue 4. Pp. 14–24.
53. Sugihara K. (2003). The East Asian Path of Economic Development: A Long-Term Perspective. In Arrighi G., Hamashita T., Seldon M. (Eds.). The Resurgence of East Asia: 500, 150 and 50 Years Perspectives. London and New York: Routledge. Pp. 78–123.
54. Swartz D. (1998) Culture & Power: The Sociology of Pierre Bourdieu. Chicago: University of Chicago Press. 333 p. doi.org/10.7208/chicago/9780226161655.001.0001
55. Takahashi R. (2022, November 01) The origins of income equality with a small government in Japan: An analysis of the formation of Japanese-style income policy in 1975. Contemporary Japan. DOI: 10.1080/18692729.2022.2137757
56. Takeo D. (1988). Dependency in Human Relationships. In Okimoto D. I., Rohlen Th. P. (Eds.). Inside the Japanese System. Readings on Contemporary Society and Political Economy. Stanford, CA: Stanford University Press. Pp. 20-25.
57. Timasheff N. S. (1974, [1939]). An Introduction to the Sociology of Law. Westport, Connecticut: Greenwood Press. 418 p.
58. Uchino T. (1983). Japan’s Postwar Economy: An Insider’s View of Its History and Its Future. Transl. by M. A. Harbison. Tokyo, New York, & San Francisco: Kodansha International Ltd. 286 p.
59. Vogel E. (2004). The Rise of China and the Changing Face of East Asia. Asia-Pacific Review. Vol. 11. Issue 1. Pp. 46–57. doi.org/10.1080/13439000410001687742
60. Watson B. (Transl.) (2007). The Analects of Confucius. New York: Columbia University Press. 176 p.
61. Yu V. (2023, March 11). 'A defeated person': sidelined by Xi, China's Li Keqiang bows out as premier. The Guardian. URL: www.theguardian.com/world/2023/mar/11/a-defeated-person-sidelined-by-xi-chinas-li-keqiang-bows-out-as-premier
Календар подій
П | В | С | Ч | П | С | Н |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |