№ 2018/4
МакроекономікаМОСКАЛЕНКО Олександра Миколаївна1
1 Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
Економія та демократія у фіскальній політиці
АНОТАЦІЯ ▼
Проаналізовано причини імплементації політики жорсткої економії, яка виникла як реакція на боргову кризу в глобальній економіці та, за неоліберальною логікою, передбачає доцільність скорочення бюджетних видатків країн з метою стримування зростання державного та гарантованого державою боргу (зовнішнього і внутрішнього), збалансування державного бюджету і, що найголовніше, відновлення довіри до інститутів влади з боку населення, інвесторів та інших стейкхолдерів. Доведено, що причиною збільшення боргового тягаря країн є не зростання фінансування соціальної сфери, а підтримка урядами зруйнованої банківської системи в умовах перманентної кризи. Розглянуто роль фіскальної демократії як інструменту впливу на перерозподіл доходів державного бюджету в умовах політики жорсткої економії. Зроблено висновки щодо напрямів удосконалення сучасного публічного фінансового менеджменту на основі принципів фіскальної демократії, таких як принцип справедливості, рівноправності, прозорості, пріоритетності, часової і фінансової симетричності в перерозподілі доходів державного бюджету, що враховують оперативні і стратегічні потреби та інтереси населення країн. Показано, що в розвинених країнах індекс фіскальної демократії прямує до нуля, що є результатом залежності економіки країни від зовнішніх і внутрішніх боргів: обов’язкові видатки, враховуючи і "м’які інвестиції", фінансуються за рахунок боргів. Обґрунтовано, що політика жорсткої економії як інструмент публічного фінансового менеджменту може приводити до протилежних результатів у країнах з різним рівнем економічного розвитку, а тому повинна реалізовуватися з урахуванням національної специфіки, структури та ефективності економіки, враховувати соціальні наслідки, щоб виключити надмірно негативні їх крайні форми
Ключові слова:фіскальна демократія, жорстка економія, економічне зростання, державний борг
Стаття російською мовою (cтор. 57 - 78) | Завантажити | Завантажень : 582 |
Стаття українською мовою (cтор. 57 - 78) | Завантажити | Завантажень : 403 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
1. Аткисон Э.Б. (2018). Неравенство. Как с ним быть. Москва: Дело. 536 с.
2. Барнетт Т. (2014). Новая карта Пентагона. Война и мир в ХХI веке. Москва. С. 1–14.
3. Гэмбл Э. (2018). Кризис без конца? Крах западного процветания. Москва: Изд. дом Высшей школы экономики. 304 с. doi:
https://doi.org/10.17323/978-5-7598-1522-8">doi.org/10.17323/978-5-7598-1522-8">https://doi.org/10.17323/978-5-7598-1522-8
4. Пикетти Т. (2015). Капитал в ХХІ веке. Москва: Ад Маргинем Пресс. 592 с.
5. Шваб К. (2018). Технологии Четвёртой промышленной революции. Москва: Эксмо, 320 с.
6. Шенэ, М. (2017). Перманентный кризис. Рост финансовой аристократии и поражение демократии. Москва: Высшая школа экономики. 150 с.
7. Штрик В., Мэртенс Д. (2015). Государственное финансирование и снижение работоспособности государств в условиях демократического капитализма. Политика в эпоху жёсткой экономии. Москва: Нац. исследов. ун-т "Высшая школа экономики". С. 44-88.
8. Юрчишин В. (2010). Заморожування різниці у рівнях номінальних доходів населення. Діалог ua / Центр Разумкова. 05 липня 2010. URL:
old.razumkov.org.ua/ukr/article.php?news_id=792
9. Alesina, A.F., Ardagna S. (2009). Large Changes in Fiscal Policy: Taxes Versus Spending Working Paper 15438. National Bureau of Economic Research. Retrieved from:
www.nber.org/papers/w15438.
10. Blyth, M. (2013). Austerity: the History of Dangerous Idea. Oxford University Press. 304 p.
11. Genschel, P., Schwarz, P. (2012). Tax competition and fiscal democracy. TranState working papers, No. 161.
12. Herwartza, H., Theilenb B. (January, 2017). Ideology and redistribution through public spending. European Journal of Political Economy. Vol. 46, Pp. 74-90. doi:
https://doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2016.11.002">doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2016.11.002">https://doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2016.11.002
13. Kane L., Kiersz A. (2015). How much you have to earn to be considered middle class in every US state. Business Insider. Apr. 2, 2015. Retrieved from:
www.businessinsider.com/middle-class-in-every-us-state-2015-4.
14. Konzelmann, Suzanne J. (2014). The political economics of austerity. Cambridge Journal of Economics.Vol. 38 (4). pp. 701–741. doi:
https://doi.org/10.1093/cje/bet076">doi.org/10.1093/cje/bet076">https://doi.org/10.1093/cje/bet076
15. Krugman, P. (2013). How the Case for Austerity Has Crumbled? The New York Review of Books. Issue June 6. Retrieved from:
www.nybooks.com/ articles/2013/06/06/how-case-austerity-has-crumbled/[accessed: 27.01.2016].
16. Moskalenko, O.M.(2017).Neoliberal logics of the "austerity" policies in Ukraine: the relationship with innovative growth. Scientific Bulletin of Polissia. No. 4 (12). Pp. 28–35. doi:
https://doi.org/10.25140/2410-9576-2017-1-4(12)-28-35">doi.org/10.25140/2410-9576-2017-1-4(12)-28-35">https://doi.org/10.25140/2410-9576-2017-1-4(12)-28-35
17. Profeta P.& Puglisi R., Scabrosetti S. (August, 2013). Does democracy affect taxation and government spending? Evidence from developing countries. Journal of Comparative Economics. Vol. 41, Issue 3. Pp. 684‒718. doi:
https://doi.org/10.1016/j.jce.2012.10.004">doi.org/10.1016/j.jce.2012.10.004">https://doi.org/10.1016/j.jce.2012.10.004
18. Reinhart, C.M., Rogoff, K.S. (2010). Growth in a Time of Debt. Working Paper 15639. National Bureau of Economic Research, January 2010. Retrieved from:
www.nber.org/papers/w15639 [accessed: 27.02.2017].
19. "Steuerle, C.E. (January 27, 2010). The U.S. Is Broke: Here’s Why. In: USA Today. Retrieved from:
blogs.usatoday.com/oped/2010/01/column¬the¬us¬is¬broke¬heres¬why¬.html.
20. Steuerle, C. Eugene (2008). Contemporary U.S. Tax Policy. The Urban Insitute. 344 p.
21. Streeck, W. (2010). "An Index of Fiscal Democracy" (April 1, 2010). MPIfG Working Paper 10/3. doi:
https://doi.org/10.2139/ssrn.1817772">doi.org/10.2139/ssrn.1817772">https://doi.org/10.2139/ssrn.1817772