№ 2018/4
МакроекономікаРАДІОНОВА Ірина Федорівна1, УСИК Віра Іванівна2
1Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
2Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
Теоретичний та прикладний аспекти правил макроекономічної політики в контексті фінансування освіти
АНОТАЦІЯ ▼
Проаналізовано два аспекти правил політики уряду – теоретичний та прикладний – й зроблено акцент на правилах фінансування освітньої сфери. Важливість дослідження правил політики та їх використання в процесі прийняття рішень визначається передусім тим, що саме правила змушують органи публічного управління працювати на довгострокову перспективу та роблять ці органи більш відкритими. Метою дослідження є вирішення наукової проблеми уточнення змісту та розмежування двох зазначених аспектів правил політики уряду на загальному та конкретному (освітньому) рівні. Сформульована мета дослідження є особливо актуальною для національних економік з незавершеними інституційними реформами, до яких належить українська економіка. Адже визнання та реалізація правил стає осердям інституційних реформ. Методологічною основою дослідження стали декілька незаперечних ідей, які вже зараз формують теоретичний фундамент аналізу правил макроекономічної політики. Теоретичний аспект правил політики спирається на досвід у царині досліджень і фіскальних, і монетарних правил. Його вдосконалення пов’язано не лише з конкретною формою (способом) подання правил, а й з їх імплементацію у теоретичні моделі загальної рівноваги та економічного зростання. Прикладний аспект правил фінансування освіти передбачає перетворення їх в інструмент публічного управління. Це, на думку авторів, означає публічне визнання та законодавче оформлення урядом певних цільових показників, їх індикаторів та макрофінансових залежностей, а також дотримання певних процедур на виконання правил, застосування санкцій та ідентифікацію суб’єктів відповідальності. Обґрунтоване правило в освітній сфері дає відповідь на питання, як повинні змінюватись певні показники фінансування освіти при зміні макроекономічних та інших показників, що визначають стан націо-нальної економіки та суспільства. Теоретичне значення отриманих результатів полягає в імплементації фінансових правил у сфері освіти у вигляді рівнянь в процес макроекономічного аналізу. Практичне значення результатів полягатиме в окресленні проблем інституалізації правил політики та формулюванні пропозицій з їх реалізації в освітній сфері. Усвідомлення змісту правил фінансування освіти, їх доцільна інституціоналізація стає важливим елементом публічного управління будь-якою національною економікою з огляду на особливу роль, яку виконує освіта.
Ключові слова:правила політики, фіскальні правила, монетарні правила. освітня сфера, інституціоналізація правил політики
Стаття російською мовою (cтор. 79 - 92) | Завантажити | Завантажень : 430 |
Стаття українською мовою (cтор. 79 - 92) | Завантажити | Завантажень : 283 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
1. Савченко, Т.Г. (2012). Методологічні підходи до розробки монетарного правила в Україні. Актуальні проблеми економіки. № 5. С. 268–278.
2. Acemoglu, D., Aghion, P. and Zilibotti F. (2002). Distance to Frontier, Selection, and Economic Growth. Journal of the European Economic Association. N 4(1). P. 37–74. doi:
https://doi.org/10.1162/jeea.2006.4.1.37">doi.org/10.1162/jeea.2006.4.1.37">https://doi.org/10.1162/jeea.2006.4.1.37
3. Aghion, P, Boustan, L, Hoxby, C, Vandenbussche, J. (2009) The Causal Impact of Education on Economic Growth: Evidence from U.S. URL:
scholar.harvard.edu/files/aghion/files/causal_impact_of_education.pdf
4. Alesina, A. (1995) Fiscal expansion and fiscal adjustment in OECD countries. NBER Working Paper Series. Working Paper. 5214. doi:
https://doi.org/10.3386/w5214">doi.org/10.3386/w5214">https://doi.org/10.3386/w5214
5. Bils, Mark, Klenow, Peter (2000). Does Schooling Cause Growth? American Economic Review. N 90. P. 1160–1183. doi:
https://doi.org/10.1257/aer.90.5.1160">doi.org/10.1257/aer.90.5.1160">https://doi.org/10.1257/aer.90.5.1160
6. Carlin, W., Soskice, D. (2006). Macroeconomics: imperfections, institutions, and policies. Oxford University Press. P. 67–97.
7. Cotarelli, C. (2009). Fiscal rules – anchoring expectation for sustainable public finance. Prepared by the Fiscal Affairs Department International Monetary Fund. URL:
www.imf.org/external/.../2009/121609.pdf.
8. Kamal, A. (2017). Not pounds and pence – here’s a different way to measure our wealth. BBC news. URL:
www.bbc.com/news/business-45816049
9. Kydland, F., Prescot, E. (1977). Rules rather than discretion: the inconsistency of optimal plans. Journal of political economy. Vol. 85. № 3. 473–492. doi:
https://doi.org/10.1086/260580">doi.org/10.1086/260580">https://doi.org/10.1086/260580
10. Mason, J. & Jayadev, A. (2018). A comparison of monetary and fiscal policy interaction under ’sound’ and ’functional’ finance regimes. Metroeconomica. Vol. 69 (2). P. 488–508. doi:
https://doi.org/10.1111/meca.12197">doi.org/10.1111/meca.12197">https://doi.org/10.1111/meca.12197
11. Muscatelli, A., Trecroci, C. (2000). Monetary policy rules, policy preferences, and uncertaintly: recent empirical evidence. Journal of Economic Surveys. Vol. 14. № 5. С. 597–627. doi:
https://doi.org/10.1111/1467-6419.00126">doi.org/10.1111/1467-6419.00126">https://doi.org/10.1111/1467-6419.00126
12. Orphanides, A. (2007). Taylor Rules. Board of Governors of the Federal Reserve System. doi:
https://doi.org/10.2139/ssrn.999563">doi.org/10.2139/ssrn.999563">https://doi.org/10.2139/ssrn.999563
13. Radionova, I. (2018). The stabilization of the national economy in terms of macroeconomic models with implemented rules. International security in the frame of global modern challenges: Collection of scientific works. Mykolas Romeris University.Vilnius. P. 137–145.
14. Radionova, I., Usyk, V. (2018). Financial policy rules in the educational sphere: substantiation algorithm. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development. Vol. 40. № 3. P. 163–174. doi:
https://doi.org/10.15544/mts.2018.36">doi.org/10.15544/mts.2018.36">https://doi.org/10.15544/mts.2018.36
15. Rotemberg, J.J., Woodford, M. (1999). Interest Rate Rules in an Estimated Sticky Price Model Monetary Policy Rules. University of Chicago Press. P. 57–126. URL:
www.nber.org/chapters/c7414.pdf
16. Stokey, N.L. (2002) "Rules vs. Discretion" After Twenty-Five Years. NBER Macroeconomics Annual. MIT Press. Vol. 17. URL:
www.nber.org/chapters/c11072.pdf
17. Taylor, J. (2000). How the Rational Expectations Revolution has Changed. Macroeconomic Policy Research. Stanford University. URL:
pdfs.semanticscholar.org/cd99/14e216b27d4bb59cfaa411c7802f86600b48.pdf