.
Увійти 
|
НА ГОЛОВНУ |
№ 2020/3
1ДУ Інститут економіки та прогнозування НАН України
Конфуціанство і протестантизм: перспективи трансцивілізаційної конвергенції «Схід – Захід»
Ekon. teor. 2020; 3:65-82 | https://doi.org/10.15407/etet2020.03.065 |
АНОТАЦІЯ ▼
Загострення боротьби за глобальне лідерство між США і Китаєм в умовах стрімкої глобалізації висунуло на передній план проблему порівняльного аналізу етико-ціннісних засад соціально-економічної динаміки, інноваційності та конкурентоспроможності євроатлантичної (передусім протестантської) спільности, з одного боку, і східноазійської (перш за все конфуціанської) – з іншого. Метою цього дослідження є компаративний аналіз релігійно-етичних систем конфуціанства і протестантизму з точки зору їхніх конкурентних переваг, відповідності інтересам глобального економічного лідерства та взаємної адаптивності. У роботі застосовано міждисциплінарний підхід, методи синергетичного, цивілізаційного та світ-системного аналізу. Обґрунтовано, що модернізаційний потенціал й ментально-ціннісна сумісність протестантського і конфуціанського світів набагато вище, ніж протестантського і пострадянсько-євразійського. Визначено ключові відповідності етико-ціннісних принципів та мотивацій протестантської і конфуціанської культур в їх генетиці, історичній динаміці та сучасному вимірі. Показано, що такі основоположні принципи сучасного західного суспільства, як плюралізм і верховенство права, мають свої традиційні відповідності, хоча і в перетвореній формі, серед головних цінностей китайської і, географічно ширше, конфуціанської соціальної культу-ри. Тому нинішня тенденція повернення Китаю до свого культурного коріння, все більш активного звернення його партійно-державного керівництва до конфуціанської етики не лише не заважає процесу модернізації та руху країни до глобального фінансово-економічного лідерства, але, навпаки, сприяє зазначеним процесам. У цьому плані перспективи раціональної конвергенції цінностей Сходу і Заходу, передусім протестантизму і конфуціанства, в рамках нової глобалізованої цивілізації майбутнього видаються досить вірогідними.
Ключові слова:дихотомія "Схід ? Захід", конфуціанство, протестантизм, глобальне лідерство, конвергенція
Стаття російською мовою (cтор. 65 - 82) | Завантажити | Завантажень : 126 |
Стаття українською мовою (cтор. 65 - 82) | Завантажити | Завантажень : 156 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Вебер М. (1990). Протестантская этика и дух капитализма. М. Вебер. Избранные произведения. Москва: Прогресс. С. 61‒272.
3. Вебер М. (2009). Конфуцианство и пуританизм. Личность. Культура. Обще-ство. Том IX. Вып. 3 (№ 50). С. 24‒43.
4. Геєць В. М. (2006). Стратегія інновативно-інноваційного розвитку. Україна у вирі економіки знань. Київ: Основа. С. 287‒352.
5. Головаха Е. И. (2013). Ценностные основания и барьеры модернизации в Украине. Варіації модерну та модернізації: український соціум в контексті глобальних процесів: матеріали міжнар. наук.-практ. конфер. (м. Київ, 28–29 листопада 2013 р.). Київ: Талком, 2013. С. 28‒30.
6. Гумилёв Л. Н. (1967). Несторианство и Древняя Русь. Доклад на заседании отделения этнографии Всесоюзного Географического Общества 15 октября 1964 г. ВГО. Доклады отделения этнографии. Вып. 5. С. 5.
7. Даньшин А. В. (2013). Конфуцианство и деловая этика купечества традиционного Китая. Философия права. № 3. С. 28–32.
8. Еко У. (2016). Вступ до античності. Еко У. (ред.). Історія європейської цивілізації. Близький Схід. Харків: Фоліо. С. 17‒41.
9. Жуков Д. С., Лямин С. К. (2011). Фрактальное моделирование социально-политических феноменов и процессов. Pro Nunc. Современные политические процессы. № 1(10). C. 161‒171.
10. Конфуций. (2011). Луньюй. Изречения. Москва: АСТ. 416 с.
11. Колодко Г. В. (2018). Соціалізм чи капіталізм? Tertium datur. Економіка і прогнозування. № 1. С. 7‒36. doi.org/10.15407/eip2018.01.007
12. Ли Куан Ю. (August 18, 2011). Нам не нужны их деньги или их проповедники. Наша форма ислама не обращается к прошлому: интервью. Бизнес Online. URL: www.business-gazeta.ru/article/45104
13. Лотман Ю. М. (2000). Семиосфера: Культура и взрыв. Внутри мыслящих ми-ров. Санкт-Петербург: Искусство-СПБ. 704 с.
14. Малявин В. В. (2005). Китай управляемый. Старый добрый Китай. Москва: Европа. 302 с.
15. Марков Л. (2003). Система дуальных противоположностей Инь ‒ Ян в сравнительном освещении. Восток. № 5. С. 17‒31.
16. Петровский В. (2017). Как изменится китайский коммунизм? Газета.Ru. 16.10.2017. URL: www.gazeta.ru/politics/video/2017/10/16/-10945718/kak_izmenitsya_kitaiskii_kommunizm.shtml
17. Ратцингер Й. (2006). Чем держится мир. Дополитические моральные основы либерального государства. Ю. Хабермас, Й. Ратцингер (Бенедикт XVI). Диалектика секуляризации. О разуме и религии. Mосква: Библейско-богословский институт св. апостола Андрея. С. 77‒107.
18. Русанова И. А. (2017). Интеграция междисциплинарных направлений при изучении элементов фрактальной геометрии. Самарский научный вестник. Т. 6. № 4 (21). С. 246–251.
19. Сиденко В. Р. (2008). Глобализация ‒ европейская интеграция ‒ экономическое развитие: украинская модель: 2 т. Том 1. Глобализация и экономическое развитие. Киев: Феникс. 376 с.
20. Тарасевич В. (2019). Давньосхідні цивілізації і типи суспільної еволюції: теоретичне резюме і методологічні ремарки. Економічна теорія. № 1. С. 43‒70. doi.org/10.15407/etet2019.01.043
21. Узланер Д. (2015). Диалог науки и религии: взгляд с позиций современных теорий демократии. Государство, религия, церковь в России и за рубежом. № 33(1). С. 136‒163.
22. Фомина М. Р. (2016). История философии хозяйства: хозяйственная этика протестантизма и конфуцианства. Философия хозяйства. Альманах Центра общественных наук и экономического факультета МГУ имени М. В. Ломоносова. 2016. № 1. С. 91‒103.
23. Хабермас Ю. (2006). Дополитические основы демократического государства? Ю. Хабермас, Й. Ратцингер (Бенедикт XVI). Диалектика секуляризации. О разуме и религии. Москва: Библейско-богословский институт св. апостола Андрея. С. 39‒75.
24. Штирнер М. (1845). Единственный и его собственность. URL: ru.theanarchistlibrary.org/library/maks-shtirner-edinstvennyj-i-ego-sobstvennost
25. Albrecht, M. (1985). Einleitung. In C. Wolff. Oratio de Sinarum philosophia practica. Rede über die praktische Philosophie der Chinesen. Hamburg: Felix Meiner Verlag. S. IX‒LXXIX.
26. Atkins, R., Tetlow, G. (June 5, 2016). Switzerland votes against state-provided basic income. Financial Times. URL: www.ft.com/content/002af908-2b16-11e6-a18d-a96ab29e3c95
27. Beard, Ch. A., Beard, M. R. (1939). America in Midpassage, vol. 1. New York: The Macmillan Co. 500 p.
28. Bendix, R. (1977). Max Weber: an intellectual portrait. Berkely, Los Angeles, London: University of California Press, 1977. 573 p.
29. Berkelhach van der Sprenkel, O.P.N. (1996). The Chinese Civil Service. East Asian History. No. 11, 17‒32.
30. Buckley, Ch. (October 12, 2014a). Leader Taps Into Chinese Classics in Seeking to Cement Power. The New York Times. P. A15.
31. Buckley, Ch. (August 27, 2014b). Xi Jinping the Hidden Star of a TV Series About Deng Xiaoping. The New York Times. Sinosphere. URL: sinosphere.blogs.nytimes.com/2014/08/27/xi-jinping-the-hidden-star-of-a-tv-series-about-deng-xiaoping
32. Buss, A. E. (1985). Introduction. In A.E. Buss (Ed.). Max Weber in Asian Studies. Leiden, Netherlands: E. J. Brill. P. 1–7.
33. Christian, D. (2011). Maps of Time: An Introduction to Big History. Berkeley & Los Angeles; London: University of California Press. 672 p.
34. DeGlopper, D. R. (1995). Lukang: Commerce and Community in a Chinese City. Albany, NY: SUNY Press. 296 p.
35. Fukuyama, F. (1995). Confucianism and Democracy. Journal of Democracy. Vol. 6. # 2. P. 20–33. doi.org/10.1353/jod.1995.0029
36. Fukuyama, F. (October 31, 2017). Political Consequences of the Protestant Reformation, Part I. The American Interest. URL: www.the-american-interest.com/2017/10/31/political-consequences-protestant-reformation-part/
37. Grudem, W., Asmus, B. (2013). The poverty of nations: a sustainable solution. Wheaton, IL: Crossway. 400 p.
38. Herder, J. G. (1971). Briefe zur Beförderung der Humanität. 2 Bände. Band 1. Berlin und Weimar: Aufbau-Verlag. S. 137‒205.
39. Landes, D. S. (1996). The wealth and poverty of nations: why some are so rich and some so poor. New York, London: W. W. Norton & Company. xxi + 650 p.
40. Magistad, M. K. (May 5, 2017). If money can’t buy happiness, many Chinese now seek spiritual meaning. PRI. URL: www.pri.org/stories/2017-05-05/if-money-cant-buy-happiness-many-chinese-now-seek-spiritiual-meaning
41. Qiao, Zhao-hong. (2017). Culture Crisis and Culture Self-confidence. Cultural and Religious Studies. Vol. 5. No. 8, 493‒497. doi.org/10.17265/2328-2177/2017.08.005
42. Robertson, H. M. (1933). Aspects of the Rise of Economic Individualism: a Criticism of Max Weber and his School. Cambridge: University Press; New York: Macmillan Company. 1933. xvi + 223 p.
43. Rozman, G. (May 21, 2018). Synopsis of the 2018 Asan Plenum: “Illiberal Interna-tional Order”. The Asan Forum. URL: www.theasanforum.org
44. Song, Young-gil. (January 14, 2018). Stronger ties with China, Russia will promote peace. The Korea Times. URL: m.koreatimes.co.kr
45. Terrill, R. (2003). The New Chinese Empire – and what it means for the United States. New York, NY: Basic Books. 384 p.
46. Trescott, P. B. (1994). Henry George, Sun Yat-Sen and China: More than Land Policy Was Involved. The American Journal of Economics and Sociology. Vol. 53. No. 3. P. 363-375.
doi.org/10.1111/j.1536-7150.1994.tb02606.x
47. Twitchett, D. C. (1968). Merchant, Trade and Government in Late T`ang. Asia Major. Vol. XIV. Part 1. P. 63–95.
48. Wang, D. (September 5, 2007). Benjamin Franklin and Chinese Civilization. Reset DOC (Dialogue on Civilizations). Milan, Italy. URL: www.resetdoc.org/story/benjamin-franklin-and-chinese-civilization/
49. Yang, C. K. (1961). Religion in Chinese Society: A Study of Contemporary Social Functions of Religion and Some of Their Historical Factors. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press. 473 p.
Календар подій
П | В | С | Ч | П | С | Н |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |