№ 2021/1
Історія економічної думкиШАРОВ Олександр Миколайович
Світло і тінь сакральної теорії грошей
АНОТАЦІЯ ▼
Стаття присвячена аналізу сакральної теорії грошей, яка порівняно з іншими теоріями доволі рідко розглядається іноземними авторами і фактично зовсім не представлена у вітчизняній науковій літературі. Проте сакральна теорія є однією з найдавнішніх спроб пояснити існування грошей та грошових відносин їхнім надприродним походженням. В одному випадку йшлося про божественну волю, яка встановила такі відносини на користь людства, в іншому – про їх походження від злих потойбічних сил, внаслідок чого виникала демонізація грошей і сприйняття їх причиною та втіленням усілякого зла. Сучасні автори (Б. Лаум, Б. Літар, А. Семенова тощо) звертають увагу на те, що причиною появи перших грошей могли бути не торговельно-обміні потреби (незручність бартеру і запит на товар-посередник), а ритуальні практики стародавніх релігій. З появою християнства все чіткіше виявлявся другий бік ставлення до грошей як до сакрального явища – їх осуд та демонізація, що мало коріння в моральній доктрині апостолів та ранніх богословів.
Безпосередньо сакральна теорія грошей продовжує існувати і в наші часи, а її постулати часто базуються на східних віровченнях (наприклад про "небесні начала" – Інь і Янь) та ритуальній практиці (зокрема, в Китаї та країнах Південно-Східної Азії).
На думку автора, сакральність грошей полягає, насправді, не в божественному, а людському походженні, адже гроші – попри усі твердження хриматофобів – "ненависників грошей" – це не причина та втілення всіх негативних явищ, а відображення соціально-економічних відносин між людьми. І якість цих відносин залежить тільки від самих людей, від їх відповідності сакральному, божественному образу.
Знання сакральної теорії дозволяє краще зрозуміти історію та логіку розвитку грошової теорії, включаючи її сучасні концепції.
Ключові слова:гроші, сакральність, демонізація, Інь і Янь
Стаття російською мовою (cтор. 86 - 105) | Завантажити | Завантажень : 156 |
Стаття українською мовою (cтор. 86 - 105) | Завантажити | Завантажень : 97 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
1. Евтух А.Т. (2006). Суть денег через призму современных финансов. Финансы и кредит. № 6 (210). С. 14–21
2. Durkheim E. (1915). The elementary forms of religious life. London: Allen and Unwin. 456 p.
3. Zaleśkiewicz T. (2012). Symboliczna natura pieniędzy: ujęcie psychologiczne. Chowanna, tom specjalny. S. 109–121
4. Belk R.W., Wallendorf M. (1990). The Sacred Meaning of Money. Journal of Economic Psychology (North-Holland). No.11. P. 35–67.
doi.org/10.1016/0167-4870(90)90046-C
5. Laum B. (Januar 2006). Heiliges Geld: Eine historische Untersuchung über den sakralen Ursprung des Geldes. 206 s.
6. Lietaer B. (2000). Mysterium Geld: Emotionale Bedeutung und Wirkungsweise eines Tabus. 368 s.
7. Brzeski T. (1928). Początki pieniądza. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny. No.8 (2). S. 188–200.
8. Kwon H. (Mar., 2007). The Dollarization of Vietnamese Ghost Money. The Journal of the Royal Anthropological Institute. Vol. 13. No. 1. P. 73–90.
doi.org/10.1111/j.1467-9655.2007.00414.x
9. Semenova A. (2011). Would You Barter With God? Why Holy Debts and not Profane Markets Created Money. American Journal of Economics and Sociology. No 70(2). P. 376–400.
doi.org/10.1111/j.1536-7150.2011.00779.x
10. Мутсопулос Э. (2016). Аристотель о моральных и экономических кризисах. Вопросы философии. № 5. C. 128–136.
11.Базулин Ю. В. (2008). Происхождение и природа денег. Санкт-Петербург: Издательство Санкт-Петербургского университета. 246 с.
12. Attali J. (2002). Les Juifs, le monde et l’argent. Paris: Fayard. 638 p.
13. Московичи С. (1998). Машина, творящая богов. Москва: Захаров. 560 с.
14. Никитин А. П. (2014). Божественное и дьявольское в деньгах. Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. №2 (26). С. 105–113.
15. Freud Z. (1953). Character and Anal Erotism. Collected Papers. Vol. 2. London: Hogart Press. 404 p.
16. Seery J. E. (1996). Political Theory for Mortals: Shades of Justice, Image of Death. Ithaca, New York: Cornell University Press. 240 p.
17. Хобзей Н. (2002). Гуцульська міфологія: Етнолінгвістичний словник. Львів: Ін-т українознавства ім. І. Крип’якевича НАНУ. 216 с.
18. Dźwigoł R. (2004). Polskie ludowe słownictwo mitologiczne. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. 224 s.
19. Белова О. В. (2013). Неразменный рубль в поверьях и магических практиках славян. Антропологический форум онлайн. № 18. C. 230–242.
20. Binswanger H. Ch. (1994). Money and Magic: A Critique of the Modern Economy in the Light of Goethe’s Faust Hardcover. Chicago: University of Chicago Press. 144 pp.
21. Papa Francisco. (Febrero 28, 2015). El dinero es el estiércol del diablo. La Nacion. El Mundo.
22. Tamas M. A. (2014). Money: The Evil Eye. René Guénon and Traditional Spirit. Toronto: Rose-Cross Books. 230 p.
23. Guénon R. (2004). The Reign of Quantity and the Signs of the Times. Hillsdale, New York: Sophia Perennis. 300 р.
24. Harrison R. (1991). Eckbert of Schönau and Catharism: A Reevaluation. Comitatus: A Journal of Medieval and Renaissance Studies. Vol. 22. No1. P. 41–54.
25. Shulevitz D. (2018). Following the Money: Cathars, Apostolic Povetry, and the Economy in Langedoc, 1237–1259. Journal of medieval Religious Cultures. Vol. 44. No1. P. 24–59.
doi.org/10.5325/jmedirelicult.44.1.0024
26. Сковорода Г. (1995). Пізнай в собі людину. Львів: Світ. 528 c.
27. Маркс К. (1974). Экономическо-философские рукописи 1844 г. Маркс К., Энгельс Ф. Собр. соч. Изд. 2. Т. 42. Москва: Изд-во политической литературы. XXIV. 513 c.