.
Увійти 
|
НА ГОЛОВНУ |
№ 2019/4
КОЗЮК Віктор Валерійович 1, ІВАШУК Юрій Петрович2
1Західноукраїнський національний економічний університет
2Тернопільський національний економічний університет
Поведінкові основи побудови стимулюючих екорежимів
Ekon. teor. 2019; 4:29-41 | https://doi.org/10.15407/etet2019.04.029 |
АНОТАЦІЯ ▼
На основі проведеного поведінкового експерименту розглянуто ефективність самостимулюючих екологічних режимів у неусталених економічних системах. Показано, що раціональний вибір як методологічна основа не завжди є достатньою передумовою для розробки дієвих екологічних режимів. Обґрунтовано, що початковий рівень добробуту може обумовлювати преференції економічних суб'єктів щодо екологічних благ. Відзначено, що в умовах низької пріоритетності суспільного добробуту та екології, на індивідуальному рівні відсутні підстави вважати, що колективні дії щодо збільшення пропозиції екологічних благ будуть успішними. Виявлено, що потенціал реплікації альтруїстичних стратегій є доволі слабким, і вони майже цілковито нівелюються рентозагарбницькою поведінкою, при цьому колективні дії не генерують належний емерджентний порядок, в рамках якого опортуністична поведінка підпадала б під суворіші обмеження. Загалом, результати експерименту засвідчують про посилення ефекту розриву між індивідуальним раціональним рентозагарбницьким вибором і колективним результатом, що призводить до деградації екології, що відповідно ставить під сумнів доцільність створення децентралізованого механізму з фінансування блага "чиста екологія" в Україні. Обґрунтовано, що в короткостроковому періоді потенційно успішними будуть саме ті інструменти екологічної політики, котрі ґрунтуватимуться на використанні залучення індивідів до отримання благ від реалізації такої політики та підштовхування їх. У довгостроковому періоді покращення ситуації в царині пропозиції екологічних благ може ґрунтуватись на змінах в преференціях, котрі не завжди жорстко обумовлені рівнем доходу, зокрема екологічна політика повинна бути причетною до тих змін в інституційній якості та освіті, які були б релевантні змінам у преференціях.
Ключові слова: поведінковий експеримент, суспільні блага, екологічний режим, раціональний вибір, преференції економічних суб'єктів
Стаття російською мовою (cтор. 29 - 41) | Завантажити | Завантажень : 304 |
Стаття українською мовою (cтор. 29 - 41) | Завантажити | Завантажень : 245 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
2. Arrow K. (1987). Rationality of self and others in an economic system / in Hogarth, Robin M.; Reder, Melvin W. (eds.), Rational choice: the contrast between economics and psychology, Chicago: The University of Chicago Press, P. 201–216.
3. Barrett S. (1994). Self-enforcing International Environmental Agreements. Oxford Economic Papers. № 46. P. 878–894. doi: https://doi.org/10.1093/oep/46.supplement_1.878">doi.org/10.1093/oep/46.supplement_1.878">https://doi.org/10.1093/oep/46.supplement_1.878
4. Barrett S. ( 2006). Climate Treaties and "Breakthrough" Technologies. American Economic Review. № 96 ( 2). Р. 22–25.
5. Barrett S., Dannenberg A. (2012). Climate negotiations under scientific uncertainty. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. № 109. Р. 17372-17376. doi: https://doi.org/10.1073/pnas.1208417109">doi.org/10.1073/pnas.1208417109">https://doi.org/10.1073/pnas.1208417109
6. Baumol W., Oates W. (1988). The Theory of Environmental Policy, 2nd Edition. Cambridge University Press. Cambridge. 312 p.
7. Becker G. (1976). The Economic Approach to Human Behavior / The University of Chicago Press. 320 p.
8. Bénabou R., Tirole J. (2006a). Incentives and Prosocial Behavior. American Economic Review. № 96 (5). Р. 1652–1678. doi: https://doi.org/10.1257/aer.96.5.1652">doi.org/10.1257/aer.96.5.1652">https://doi.org/10.1257/aer.96.5.1652
9. Brekke L., Kiang J. et al. (2009). Climate change and water resources management. A federal perspective, USA Geological Survey Circular, 1331. 65 р. URL: pubs.usgs.gov/circ/1331/
10. Bruvoll A., Nyborg K. (2004). The Cold Shiver of Not Giving Enough: On the Social Cost of Recycling Campaigns. Land Economics. № 80, issue 4. Р. 539–549. doi: https://doi.org/10.2307/3655809">doi.org/10.2307/3655809">https://doi.org/10.2307/3655809
11. Carraro C., Siniscalco D. (1993). Strategies for the international protection of the environment. Journal of Public Economics. Elsevier. № 52(3). Р. 309–328.
12. Carraro C., Siniscalco D. (1993). Strategies for the Protection of the Environment. Journal of Public Economic. № 52. Р. 309–328.
13. Dannenberg A. Sturm B. et al. (2010). Do equity preferences matter for climate negotiators? Environmental and Resource Economics. № 47(1). Р. 91–109. doi: https://doi.org/10.1007/s10640-010-9366-5">doi.org/10.1007/s10640-010-9366-5">https://doi.org/10.1007/s10640-010-9366-5
14. Finus M. (2001). Game Theory and International Environmental Cooperation. Cheltenham: Edward Elgar.
15. Fullerton D., Kinnaman T. (1996, September). Household Responses to Pricing Garbage by the Bag. American Economic Review. № 86 (4). Р. 971–984. doi: https://doi.org/10.3386/w4670">doi.org/10.3386/w4670">https://doi.org/10.3386/w4670
16. Hage O., Soderholm P., et al. (2009). Norms and Economic Motivation in Household Recycling: Empirical Evidence from Sweden. Resources. Conservation and Recycling. Vol. 53 № 3. Р. 155–165. doi: https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2008.11.003">doi.org/10.1016/j.resconrec.2008.11.003">https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2008.11.003
17. Hasson R., Löfgren Å. et al. (2010). Climate change in a public goods game: Investment decision in mitigation versus adaptation. Ecological Economics. № 70, issue 2. Р. 331-338. doi: https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2010.09.004">doi.org/10.1016/j.ecolecon.2010.09.004">https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2010.09.004
18. Irlenbusch B., Sliwka D. (2005). Incentives, Decision Frames, and Motivation Crowding Out – An Experimental Investigation.
19. Kahneman, D., Tversky, A. (2000). Choices, values and frames. New York: Cambridge University Press and the Russell Sage Foundation
20. Lange A. (2006). The impact of equity-preferences on the stability of international environmental agreements. Environmental and Resource Economics. №. 34 (2). Р. 247–267. doi: https://doi.org/10.1007/s10640-005-0006-4">doi.org/10.1007/s10640-005-0006-4">https://doi.org/10.1007/s10640-005-0006-4
21. Leiserowitz A. (2006). Climate Change Risk Perception and Policy Preferences: The Role of Affect, Imagery, and Values. Climatic Change. Vol. 77. Issue 1–2. Р. 45–72. doi: https://doi.org/10.1007/s10584-006-9059-9">doi.org/10.1007/s10584-006-9059-9">https://doi.org/10.1007/s10584-006-9059-9
22. Milinski M., Semmann D. (2006). Stabilizing the Earth’s climate is not a losing game: Supporting evidence from public goods experiments. Proceedings of the National Academy of Sciences. № 103. P. 3994–3998. doi: https://doi.org/10.1073/pnas.0504902103">doi.org/10.1073/pnas.0504902103">https://doi.org/10.1073/pnas.0504902103
23. Milinski M., Semmann D. et al. (2008). The collective-risk social dilemma and the prevention of simulated dangerous climate change. Proceedings of the National Academy of Science of the USA, 105. P. 2291–2294.
24. Miranda M., Aldy J. (1998). Unit Pricing of Residential Municipal Solid Waste: Lessons from Nine Case Study Communities. Journal of Environmental Management. № 52 (1), January. Р. 79–93. doi: https://doi.org/10.1006/jema.1997.0161">doi.org/10.1006/jema.1997.0161">https://doi.org/10.1006/jema.1997.0161
25. Rege M., Telle K. (2004). The impact of social approval and framing on cooperation in public good situations. Journal of Public Economics. № 88. P. 1625–1644. doi: https://doi.org/10.1016/s0047-2727(03)00021-5">doi.org/10.1016/s0047-2727(03)00021-5">https://doi.org/10.1016/s0047-2727(03)00021-5
26. Tavoni A., Dannenberg A. et al.(2011). Inequality, communication, and the avoidance of disastrous climate change in a public goods game. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. № 108. P. 11825–11829. doi: https://doi.org/10.1073/pnas.1102493108">doi.org/10.1073/pnas.1102493108">https://doi.org/10.1073/pnas.1102493108
27. Viscusi W., Zeckhauser R. (2006). National survey evidence on disasters and relief: Risk beliefs, self-interest, and compassion. Journal of Risk and Uncertainty, Springer, vol. 33(1). P 13-36. doi: https://doi.org/10.1007/s11166-006-0169-6">doi.org/10.1007/s11166-006-0169-6">https://doi.org/10.1007/s11166-006-0169-6
28. Young O. (2011). The Effectiveness of International Environmental Regimes: Comparing and Contrasting Findings from Quantitative Research. International Studies Review. Vol. 13, Issue 4. P. 579–605. doi: https://doi.org/10.1111/j.1468-2486.2011.01045.x">doi.org/10.1111/j.1468-2486.2011.01045.x">https://doi.org/10.1111/j.1468-2486.2011.01045.x
Календар подій
П | В | С | Ч | П | С | Н |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |