НА ГОЛОВНУ Ласкаво просимо на сайт журналу "Економічна теорія"

№ 2019/4

Проблеми змісту і методики викладання економічної теорії


ПАНЧИШИН Степан Михайлович 1, ГРАБИНСЬКА Ірина Володимирівна 2

1Львівський національний університет імені Івана Франка
2Львівський національний університет імені Івана Франка

Про проблеми викладання фундаментальних економічних дисциплін у вітчизняних та закордонних університетах

Ekon. teor. 2019; 4:81-92https://doi.org/10.15407/etet2019.04.081


АНОТАЦІЯ ▼

Окреслено об'єктивні та суб'єктивно-психологічні чинники скорочення обсягів вивчення фундаментальних економічних дисциплін у вітчизняних закладах вищої освіти упродовж останніх років. На думку авторів, однією із причин витіснення цих дисциплін із університетських навчальних програм стала термінологічна некоректність, пов'язана з використанням назви "Економічна теорія", яка радше є методом чи інструментом економічного дослідження. Використання терміна "економічна теорія" для назви фундаментальної економічної дисципліни істотно звужує її предмет, створює враження про неї як затеоретизовану, відірвану від реальної економіки дисципліну, а набуті під час її вивчення компетентності не сприяють підвищенню конкурентоспроможності випускника на ринку праці. Обґрунтовано доцільність включення до переліку нормативних дисциплін у магістерських освітніх програмах за спеціальністю "Економіка" дисципліни "Політична економія", яка нині перетворилась на міждисциплінарну галузь економічного знання і акцентує на розподільних відносинах та соціальній ефективності. Акцентовано, що викладання фундаментальних економічних дисциплін студентам неекономічних спеціальностей сприятиме підвищенню рівня економічної освіченості суспільства, а отже, ухвалення ефективних економічних рішень. Проаналізовано досвід американських університетів щодо осучаснення структури та змістового наповнення економічних дисциплін для студентів-неекономістів, що дає змогу студентові засвоїти базові теоретичні концепції, сформувати економічне сприйняття та приділити увагу вивченню та аналізу насущних економічних проблем. Такий підхід зрештою доводить не меншу важливість нормативної економіки, ніж позитивної у процесі викладання. Зроблено висновок про те, що негативні тенденції у вивченні фундаментальних економічних дисциплін у вітчизняних університетах можна нейтралізувати через запозичення позитивного зарубіжного досвіду та формування вітчизняного мейнстриму – основного потоку аналітичної економіки, яка враховує наукові здобутки як українських, так і зарубіжних економістів.

Ключові слова: фундаментальні економічні дисципліни, економічна теорія, аналітична економіка, політична економія, економічна освіченість, соціальна ефективність, освітня програма


Стаття російською мовою (cтор. 81 - 92) ЗавантажитиЗавантажень : 265
Стаття українською мовою (cтор. 81 - 92) ЗавантажитиЗавантажень : 238

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼