№ 2019/4
Проблеми змісту і методики викладання економічної теоріїПАНЧИШИН Степан Михайлович 1, ГРАБИНСЬКА Ірина Володимирівна 2
1Львівський національний університет імені Івана Франка
2Львівський національний університет імені Івана Франка
Про проблеми викладання фундаментальних економічних дисциплін у вітчизняних та закордонних університетах
АНОТАЦІЯ ▼
Окреслено об'єктивні та суб'єктивно-психологічні чинники скорочення обсягів вивчення фундаментальних економічних дисциплін у вітчизняних закладах вищої освіти упродовж останніх років. На думку авторів, однією із причин витіснення цих дисциплін із університетських навчальних програм стала термінологічна некоректність, пов'язана з використанням назви "Економічна теорія", яка радше є методом чи інструментом економічного дослідження. Використання терміна "економічна теорія" для назви фундаментальної економічної дисципліни істотно звужує її предмет, створює враження про неї як затеоретизовану, відірвану від реальної економіки дисципліну, а набуті під час її вивчення компетентності не сприяють підвищенню конкурентоспроможності випускника на ринку праці. Обґрунтовано доцільність включення до переліку нормативних дисциплін у магістерських освітніх програмах за спеціальністю "Економіка" дисципліни "Політична економія", яка нині перетворилась на міждисциплінарну галузь економічного знання і акцентує на розподільних відносинах та соціальній ефективності. Акцентовано, що викладання фундаментальних економічних дисциплін студентам неекономічних спеціальностей сприятиме підвищенню рівня економічної освіченості суспільства, а отже, ухвалення ефективних економічних рішень. Проаналізовано досвід американських університетів щодо осучаснення структури та змістового наповнення економічних дисциплін для студентів-неекономістів, що дає змогу студентові засвоїти базові теоретичні концепції, сформувати економічне сприйняття та приділити увагу вивченню та аналізу насущних економічних проблем. Такий підхід зрештою доводить не меншу важливість нормативної економіки, ніж позитивної у процесі викладання. Зроблено висновок про те, що негативні тенденції у вивченні фундаментальних економічних дисциплін у вітчизняних університетах можна нейтралізувати через запозичення позитивного зарубіжного досвіду та формування вітчизняного мейнстриму – основного потоку аналітичної економіки, яка враховує наукові здобутки як українських, так і зарубіжних економістів.
Ключові слова: фундаментальні економічні дисципліни, економічна теорія, аналітична економіка, політична економія, економічна освіченість, соціальна ефективність, освітня програма
Стаття російською мовою (cтор. 81 - 92) | Завантажити | Завантажень : 265 |
Стаття українською мовою (cтор. 81 - 92) | Завантажити | Завантажень : 238 |
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ▼
1. Гриценко А. (2015). Політична економія розділено-спільного світу: історія і сучасність. Економічна теорія. № 3. С.14–29.
2. Зайцев Ю., Москаленко О. (2015). Теоретико-методологічні проблеми становлення сучасної політичної економії. Економічна теорія. № 4. С. 54–61.
3. Савчук В. (2015). Еволюція і спадкоємність в політичній економії та її викладанні в Україні. Економічна теорія. № 4. С. 19–26.
4. Тарасевич В. М. (2015). Політична економія: атрибути субстанційності та долі. Економічна теорія. № 4. С. 27–34.
5. Bernanke, B. S. (2007). Education and economic competitiveness. Speech at the US Chamber Education and Workforce Summit, Washington DC, 24 September. URL:
www.bis.org/review/r070928a.pdf
6. Chetty, R. G. Toseland, R. (2017). Using Big Data to Solve Economic and Social Problems. Semantic Scholars. URL:
www.semanticscholar.org/paper/Using-Big-Data-to-Solve-Economic-and-Social-Chetty-Toseland/b9ce913e23085f3bcfc1d2a99ae267a87c7a7462
7. Claybaugh, A. (2019, June 12). Changes coming to Gen Ed. The Harvard gazette. URL:
news.harvard.edu/gazette/story/2019/06/harvard-college-adds-to-its-gen-ed-courses/
8. Dwyer, J. (2018) What Happened to the Study of Economics? Business Educators Australasia Annual Meeting 26 May 2018. Reserve Bank of Australia. URL:
www.rba.gov.au/speeches/2018/sp-so-2018-05-26.html
9. Hawkins, J.R. (2017, June). The Australian treasurers: managers and reformers in an evolving role. A thesis submitted for the degree of Doctor of Philosophy of The Australian National University. URL:
pdfs.semanticscholar.org/¬7364/b41f0f8c0a22968313068dc5ba45e788e102.pdf
10. Jacobson, S. (2012). Economics for non-economists. Australasian Journal of Economics Education. Vol. 9. № 1. P. 59-83. URL:
www.uq.edu.au/-economics/AJEE/docs/?dir=Volume%2009,%20Number%201,%202012
11. Knoedler, J., Underwood, D. (2003). Teaching the principles of economics: A proposal for a multiparadigmatic approach. Journal of Economic Issues. Vol. 37. № 3. P. 697-725. doi:
https://doi.org/10.1080/00213624.2003.11506610">doi.org/10.1080/00213624.2003.11506610">https://doi.org/10.1080/00213624.2003.11506610
12. Levine, A. (2013). Elon Musk on Mass, Mars, and MBAs. APS News. November. Vol. 22. № 10. URL:
www.aps.org/publications/apsnews/201311/profiles.cfm
13. Mankiw, G. (2019, June 24). Not So Fast. Greg Mankiw's Blog. Random Observations for Students of Economics. URL:
gregmankiw.blogspot.com/2019/06/not-so-fast.html
14. McKibben, B. (2007). Deep economy: The wealth of communities and the durable future. New York, NY, US: Times Books/Henry Holt and Co.
15. Samuelson, R. (2019, June 23). It’s time we tear up our economics textbooks and start over. The Washington Post. URL:
www.washingtonpost.com/opinions/its-time-we-tear-up-our-economics-textbooks-and-start-over/2019/06/23/54794ab8-9432-11e9-b570-6416efdc0803_story.html
16. Varian, H. R. (2000). What Use is Economic Theory? Variants in Economic Theory: Selected Works of Hal R. Varian. Economists of the Twentieth Century. Edward Elgar Publishing. P. 352-381.